Losar, maar dan net even iets anders

Losar, het Tibetaans nieuwjaar, is een van de belangrijkste feesten op de Tibetaanse kalender. Tibetanen vieren dan hun onderlinge verbondenheid en verwelkomen samen het nieuwe jaar. Dit jaar, het jaar 2148, staat in het teken van de ijzeren os, het symbool voor hard werken en betrouwbaarheid. 

Op de vooravond van Losar, organiseerde de Tibet Support Groep Nederland, International Campaign For Tibet en de Tibetaanse Gemeenschap in Nederland een online kookworkshop. Wat niet mag ontbreken met Losar zijn Khapse, een gefrituurd gebakje en Dresil, een zoet rijstgerecht. Na een korte introductie van Tsering Jampa, directeur van Internationaal Campaign For Tibet verschijnt souschef Dhondo in beeld. Samen met zijn familie runt hij het Tashi Deleg restaurant aan de Utrechtsestraatweg in Amsterdam. Ik ben er helemaal klaar voor. Alle ingrediënten voor de khapse staan afgewogen klaar op het aanrecht. De khapse heb ik al wel eens geproefd bij een Losar viering met de Tibetaanse gemeenschap in Nederland maar vanavond ga ik ze zelf maken. Al snel kom ik erachter dat koken en luisteren tegelijkertijd niet echt voor mij is weggelegd en besluit om eerst de kookworkshop te volgen en daarna met mijn aantekeningen in de aanslag zelf aan de slag te gaan.

De chef verteld enthousiast over het altaar wat achter hem staat. Bij dit speciale Losar altaar brengen ze offers, in de vorm van eten, aan de goden. Naast een grote stapel khapse staat er ook chang en frisdrank op het altaar. Op Nieuwjaars ochtend wordt de dresil traditioneel gegeten, maar het eerste schaaltje wordt met een klein gebed geofferd op het altaar. Ik kijk de kookworkshop af en ga dan zelf aan de slag in mijn keuken. Ik maak de khapse in twee verschillende motieven: het rechthoekje met snee middenin met de twist en het kroontje. 

Na de kookworkshop ben ik helemaal geïnspireerd geraakt om het altaar dat in mijn woonkamer staat aan Losar aan te passen. Tijdens mijn reizen naar Tibet en Nepal heb ik verschillende altaar attributen gekocht en heb ik dit altaar ingericht. Samen met mijn dochter maak ik het altaar schoon en vervang de wierrook stokjes. De khapse koekjes stapel ik netjes op in een offerschaaltje en zet deze bij het altaar neer. De waterkommen vul ik tot op de rand met water.

Vorig jaar heb ik Losar gevierd in de Koning in Amsterdam samen met de Tibetaanse gemeenschap, Tibet Support Groep Nederland en International Campaign For Tibet. Wat ik inmiddels weet is dat Losar ook gevierd wordt met veel zang en dans tot in de late uurtjes en dat is wat ik nu nog mis. Op zondag volg ik online de Losar viering van de Internationale Tibetaanse onlineschool Sera Jey. Er worden filmpjes getoond van Tibetanen in Europa en daarbuiten. Zo ook van twee jongens die muziek maken op de gitaar, maar ook filmpjes van de traditionele dansen. 

Ik heb van alle online feestelijkheden rondom Losar genoten maar hopelijk volgend jaar weer gewoon met z’n allen in de Koning in Amsterdam om samen het nieuwe jaar te verwelkomen. 

Wil jij ook de Tibetaanse lekkernijen zelf maken. Kijk dan hier de kookworkshop terug.

Wil je meer lezen over Losar? Lees dan hier mijn column van 2009.

Bronnen: NOS.nl, International Campaign For Tibet, Tibet Support Groep Nederland

Plaats een reactie